Tekniktrubbel


Bläcket är dyrt

 

men det är så de gör för att kränga skrivare billigt

Just min skrivarmodell var inte den billigaste, men värst är att den kräver sex patroner. Jag borde tänkt på det när jag köpte den!

Men nu spelar det ingen roll. Nu är den paj, trots att den som skrivare knappt är använd och garantin har gått ut. Så det är väl bäst att köpa ny skrivare, men då en helt annan.

EPSON-problem.jpg

Tidigare har ju min EPSON funkat, till och med trådlöst, men nu går det inte ens med kabel! Jag har raderat all programvara och installerat den igen, men inget hjälper. Via Kontrollpanelen har jag felsökt på alla sätt, men inget hjälper. ”Kan ej kommunicera med skannern. Kontrollera …” Jo, jo, allt är OK, men det funkar ändå inte.

Jag har ju mest använt den som skanner, men när jag sätter på den så fastnar den i ett läge där den säger: ”Kan inte identifiera följande patron(er). Montera dem korrekt.” Sen slocknar panelen med touchkontroller och det går inte att skanna, trots att det ju inte behövs några patroner för den funktionen. Alltså går det inte ens att skanna till USB-minnet som du kan se på skrivaren längst ned till höger.

JO, nu åker den ut!

Klart man blir förbannad på grejer som inte håller. Men jag ska i alla fall inte göra om misstaget att köpa en maskin med sex patroner. Särskilt inte som de billigaste allt-i-ett-maskiner inte kostar mer än patronerna till ovanstående skrivare. Canon Pixma MG2550S kan få för trehundra kronor! Den har dessutom påfyllbara patroner. Så kanske den blir mitt val.

”… det är så de gör för att kränga skrivare billigt”

Alla tillverkare gör på samma sätt. Maskinerna är billiga. Vinsten gör de på bläcket. Konceptet uppfann King C. Gillette.  Ni vet han som tillverkade rakhyvlar med utbytbara blad. Hållaren kostade knappast något alls, men förtjänsten gjorde han på bladen.

 

Kommentera

