Starka företag – svaga konsumenter


Rätt mot företag

 

är inte alla gånger så lätt att få

Speciellt svårt är det vid telefonförsäljning. Ofta blir man tagen på sängen när de ringer. Man är inte beredd på samtalet och i andra änden sitter en snabbpratande försäljare som kan alla knep för att få dig att tro att du gör en god affär. Och vips så sitter du där och inser att du har tackat ja till något tvivelaktigt.

I värsta fall får du inte tag i företaget när du väl ångrar dig. Och lyckas du dra företaget inför domstol så har de hela samtalet inspelat där du muntligen har tecknat det kontrakt du sen vill häva.

Du ligger i underläge. Företaget har råd med en juridisk process.

Nu under våren kommer regeringen att föreslå ett krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning, skriver SVT Text, som du ser i bilden.

Krav - bättre konsumentskydd.jpg

Men att stärka kundens rätt i förhållande till telefonförsäljarföretagen är inget som gillas av M, C och SD, vilka hellre ser att företagen får behålla sitt övertag gentemot dig, mig och alla andra som råkar ut för sådana företag och deras durkdrivna försäljare med välsmort munläder. Liberalerna är tydligen inte heller överförtjusta i att stärka konsumenterna, som synes. Så nu vet du vems sida de väljer!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s