En eloge till 3


Det här

 

skriver jag utan att få ett öre för

Det finns ju bloggare som gör reklam och får betalt för det, men det gäller inte mig. Men har jag skäl att berömma ett företag, så varför ska jag inte göra det? Så nu gör jag det enbart på grund av att jag har blivit så bra bemött.

Här är min story om att komma ut på nätet.

Det har hänt mycket sedan man kunde ha ett bredband utan kabel och bara en doggel i datorn eller i routern.

När det var nytt i början på tjugohundratalet var jag inne i Telias butik för att fråga om en lösning för en laptop så att säga på ”resande fot”. Först såg expediten ut som ett stort frågetecken, men sen låtsades han som att han förstod vad jag efterfrågade. Då började han svamla och … , men sa sedan att just nu hade de ingen hemma.

På Vodafon hade de en mackapär som man kunde knöckla in i PCMCIA-porten i laptopen, som på den tiden fanns på de flesta laptops.

PCMCIA-modem

En sån köpte jag. Det funkade perfekt ända tills jag blev tvungen att återställa datorn till fabriksinställningarna. Då var det kört! Totalt omöjligt att få det att fungera igen, vilket jag än i dag inte kan begripa orsaken till. Så jag gick till Vodafons butik, men de kunde inte hjälpa mig. De hänvisade mig till deras andra butik, men inte där heller kunde de hjälpa mig.

Men så fick jag nys om HUAWIEs doggel. Den var ju toppen. Och därmed bytte jag operatör från Vodafon till 3 på min laptop.

Den stationära datorn var däremot uppkopplad till Bredbandsbolaget via kabel. De kom hem och installerade modemet. Och i deras abonnemang ingick en mailadress. Men den hade en hake. Det gick inte att radera ett mail utan att först öppna det! Det är ju en enorm säkerhetsrisk. Man ska ju aldrig öppna ett mail om man inte vet att det är säkert. Så jag gick över till Hotmail och senare till Gmail, vilket man initialt inte kunde skaffa sig om man inte blev rekommenderad av någon som redan hade Gmail. Förmodligen berodde det på att de inte hade byggt ut sina resurser så det räckte till alla intresserade.

Men innan Bredbandsbolaget tänkte jag pröva operatören NetAtOnce, vilket hade avtal med mitt bostadsbolag.  Jag anmälde mitt intresse via nätet, men jag fick inget svar! De hörde aldrig av sig! Nix! Inget svar! ”OK!”, tänkte jag. ”Kan jag inte nå dem när jag vill boka mig som kund, hur lätt får jag då kontakt med dem om jag har något fel?” Så jag slog det ur hågen och när jag berättade för folk hur kass de var så kallade jag dem ”Not At Once”! Det passade ju utmärkt som omdöme för dem. Kanske är de bättre i dag, vad vet jag? Du kan läsa mer om detta i länken nedan.

Sen när jag hittade en router (DOVADO) som man kunde plugga in 3:s doggel i och så sa jag upp Bredbandsbolaget. Nu funkar allt perfekt och jag kan gå ut på nätet från vilken dator som helst som jag har hemma.

Till 3:s kundservice kan jag bara ge en eloge. För när jag för ca 5 år sedan var i kontakt med dem om något jag nu inte minns, sa killen spontant ”Du har ju varit kund hos oss länge. Jag kan ge dig ett lägre pris.” Juste! Jättejuste! Och jag fick obegränsad surf. Tyvärr har de ändrat det i år utan att meddela mig. Och det är ju lite svagt av dem.

Nu senast hade jag surfat upp min surfmängd och kunde inte komma ut på nätet, så jag ringde kundtjänst igen. ”Ja, men då erbjuder jag dig 10 GB mer utan extra kostnad i 3 månader!” Tack så mycket! Det är kundservice, det!


Mer+pil.jpg om turerna från förr

Minnena har i viss mån förbleknat. Men så här skrev jag tjugohundrafjorton: ”Mina erfarenheter av Telenor

2 tankar om “En eloge till 3

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s