Oseriösa krämare


Det enda som gäller

sälj så mycket det går – kunskap behövs inte

Profiten är det enda som räknas. Ett välsmort säljande munläder ger expediten extra kosing i plånboken. Kräng, kräng, kräng! Provisionen är det enda som räknas. Det är drivkraften. Och affärsägarna uppmuntrar det. De skrattar hela vägen till banken. Men kunden fick inte det bästa den kunde få när säljaren inte visste vad han pratade om.

Ungefär så går det till när krämarna har tagit över hela marknaden från de seriöst arbetande små specialbutikerna. De med kunskap om vad de sysslar med. De som kan sin sak. Som till exempel fotobutiken på Götaplatsen. Den enda riktiga fotobutik som mig veterligt ännu finns kvar i Göteborg. Fotobutiken med folk som kan foto och kameror. Har man några frågor får man alltid sakliga svar.

Även den butiken lär väl snart läggas ned när ägaren går i pension. Och det gör han snart.

Därefter är man helt hänvisad till Elgiganten och liknande butiker. Och det är ju en katastrof för den som vill kunna diskutera och få råd i tekniska frågor. En säljare har ju inte mycket till kunskap om sådant. Här ett exempel:

Härom dagen gick jag in på Elgiganten på Norra Hamngatan i Göteborg för att kolla på kameror. De står uppställda i två långa rader, så det ger ju ett bra prov på vilket utbud som finns. Så långt är det ju bra. Men att gynna dem med att handla av dem kommer knappast på fråga. Fastnar jag för något så går jag ju hellre till Götaplatsens Foto och beställer om de inte har kameran i lager.

Den här gången var jag intresserad av en pytteliten kamera som jag alltid skulle kunna ha med mig i fickan. Och då hittade jag en Panasonic Lumix DMCTZ90 ultrazoom Kompaktkamera. Den verkade intressant som komplement till min proffskamerautrustning.

Jag tog en nummerlapp. En expedit dök upp. Vi gick till kamerorna. ”Den här verkar intressant!”, sa jag. Sen hade jag lite frågor. Så jag frågade expediten vilket brännviddsomfång den hade. Brännvidd? Han såg ut som en fågelholk! Han visste inte vad brännvidd var för något! Det tillhör ju nästan allmänbildningen! Och ska man jobba med att kränga varuhusets prylar måste man ju definitivt veta det. Men det gjorde han inte. ”Foto är inte mitt område”, ursäktade han sig med. Hans räddning var att gå in på datorn och kolla specifikationerna. Och så fick jag själv läsa på skärmen.

Detta är vår veklighet idag. Än värre blir det när de allra sista riktiga specialbutikerna har konkurrerats ut av giganterna som bara vill kränga prylar utan att ha kunskap nog för ta svara på frågor från sina kunder!

Bild från min senaste fotoblogg:

3 tankar om “Oseriösa krämare

  1. Jaha du – jag har två hemska upplevelser av Elgiganten! Har svårt förstå vad det är för kundkrets de har. Det enda mina två säljarkontakter kunde det var just att läsa på skärmen och låta mig själ läsa – och sedan gick jag tomhänt och förbannad ut ur ”affären”. Hemskt. Jag handlar allt på nätet numera, t.ex. av Kjell & Co där jag får bra kontakt och informationsutbyte.

    Gillad av 1 person

  2. Pingback: Monopolet dödar | Se Eaqhan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s