Göteborg 400 år idag


Den 4:e juni 1621

fick staden sina privilegiebrev av Gustav II Adolf

Staden skulle vara en garant för handel och försvar mot invasion. Jag vet inte om de styrande politikerna hade det i åtanke när de lagom till jubileet gjorde staden näst intill ointaglig så här fyra hundra år senare. Men så är det. De har lyckats över förväntan. Det är nämligen så att hela innerstaden är uppgrävd och ointaglig, främst beroende på Västlänken och bygget av den nya bron över Göta älv, döpt till Hisingsbron.

Personligen tycker jag att de borde ha döpt den till Nya Götaälvbron. Jag menar, kan man döpa en ny arena i Göteborg till Gamla Ullevi bara för att den ligger på samma plats som Gamla Ullevi (helt horribelt) så vore det ganska mycket mer naturligt att döpa den nya bron till just Nya Götaälvbron.

Göteborgs politiker är ett konstigt släkte om man ska döma efter hur de planerar staden. Till exempel lät de bygga Götatunneln för att man lätt skulle kunna ta sig från stadskärnan till Södra älvstranden som gående. Trots miljardsatsningen är det lika besvärligt nu som innan. Och så har vi ju Västlänken. Alltså att järnvägen ska gå i en enorm U-sväng under staden, trots att den kortaste vägen mellan två punkter är en rät linje. Det beslutet kostade en massa extra miljarder. Men det är ju klart, man får en hållplats i Haga. Frågan är bara hur många som kommer att använda den.

Just nu är även Norra Hamngatan avstängd och oframkomlig, liksom en hel del andra gator (t.ex. Sprängkullsgatan). Om det nu är för att göra staden än mer ointaglig är ju frågan. De ända som i fredens tid invaderar Göteborg är turister. Och de sviker ju när staden visar upp en välkomnande sida.Och för affärsverksamheten är alla dessa beslut katastrofala, så vad hade Gustav II Adolf egentligen tyckt?

Hade man lagt alla onödiga miljarder som Västlänken kostar på grund av denna U-sväng på Götatunnelprojektet när det begav sig hade man kunnat få något mycket bättre, som dessutom inte hade behövt drabba skattebetalarna, men löst trafik- och parkeringsproblem i staden.

Man hade kunnat låta ansluta en älvförbindelse under älven från Hisingen med Götatunneln under markytan. Och där nere under jorden kunde man gjort en avfart till ett gigantiskt P-hus och en lika gigantisk underjordisk galleria med rulltrappor upp till Linnégatan och Avenyn. Här kunde man även byggt en spårvägslinje från Hisingen till Korsvägen. På cirka 20 års tid hade hyresintäkter från gallerian och P-avgifter från P-huset bekostat projektet. Och vi hade fått mycket bättre trafiksituation i staden och fått bort många P-platser på våra trånga gator.

Ja, men nu har vi de politiker vi har. Frågan är bara om vi verkligen förtjänar dem.

Läs gärna Insändare om Västlänken och Göteborgs politiker tänker 1 steg i taget.

Cornucopia har skrivit Göteborg är en skitstad – undvik de närmaste 10-15 åren.

Wikipedia: Göteborg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s