Mycket nytt


Fler upplagda bilder

 

Här följer ett urval av både nya och äldre bilder

Länk för att se fler ser ni längst ner i inlägget.

Fotobesökare på Universeum

Bilden är skapad i Photoshop. Originalbilden höll alldeles för dålig kvalitet. Den hade skakningsoskärpa på grund av dåligt ljus inne på Universeum. Bilden hade varit både omöjlig och otillåten att ta med blixt. Men jag tycker den blev bra med en tuff bildbehandling.

Blått ljus 2

Den här bilden, också från Universeum, är däremot inte bildbehandlad. Den är bara så fruktansvärt misslyckad fotografiskt sett att den blev hellyckad som bild, i vart fall i mitt tycke.

Jag lade upp den i januari och den hör alltså inte till de nya för i dag.

Svamp

Den här bilden är ett annat exempel på en bild som i original var totalt ointressant, men som jag tycker blev lyckad genom kratig bildbehandling. Upplagd samma dag som föregåemde. Det var en produktiv dag den 26 januari.

Spegling i bilruta 1

Även denna bild skulle man kunna tro var bearbetad. Men så är inte fallet. Bilden är taget från balkong två våningar upp och rakt ned i en reflekternade bilruta. Det är alltså huset jag fotograferar ifrån som speglas. Längst ned ser man vindrutetorkarna och bakersta delen av motorhuven.

Händelse på bord

Bilden ovan tycker jag är spännande. Den togs för att antal år sedan på en i dag nedlagd krog.

Da Marcos goa pizza 3Men både den här krogen och uteserveringen där matfrossan ovan förevigades finns däremot kvar och har funnits sedan ”tidernas begynnelse”.

De flesta uppskattar de små liven, trots att de är så opna att de borde skämmas. Kanske de gör det i bland också. Vad vet jag. Men just därför lade jag in en text i bilden nedan, vilket jag ju annars aldrig gör i bilderna på fotobloggen.

Skäms

”Skäms? Nä jag bara låtsas!”

Växelmekanism 2

Ibland är det enkla gott nog för att göra en bild.

Upphittat

Det var så jag tänkte även när jag knäppte ovanstående motiv från en lekplats.

Trädgårdsmöbler

Och rätt ljus kan skapa lugn i en bild.

Flaggor i skärgård

Den här bilden gillar säkert alla fascister, nazister och Sverigedemokrater. Det är den idylliska bilden av Sverige som de strävar efter trots att det är något som försvinner mer och mer alldeles oavsett om folk vandrar in i Sverige eller inte. Bilden är tagen på  Donsö, ett samhälle där man förr levde helt på fiske och sjöfart. Men även om det inte syns alltför uppenbart så är det få i dag som lever på dessa näringar på Donsö. Fiskas det så är det mera till husbehov. Någon enstaka större fiskebåt finns kvar och besättningen bor väl kvar på ön. Men skränande fascisterna, nazisterna och största delen av dem som stödjer Sverigedemokraterna kommer aldrig att ha råd att köpa sig ett hus i skärgården. De får vackert finna sig i förorten. Men drömma kan man ju!

Är det inte tysklands flagga man kan se i bilden?

Jo, det är det. Jag undrar vem som hissat den.

Växt i vatten

Enkelhet är ofta det som gör bilden.

Blått

Ett annat exempel.

Tillträde nekat

Det kan trollas fram med litet skärpedjup, vilket dock kräver en större bländaröppning än som finns i kopaktkameror och mobilernas kameror.

Morgondimma 2

Och dimma är tacksamt väder för fotografering.

Bilden är flera år gammal, men jag lade upp den i augusti förra året. Men jag har lagt upp den på andra ställen också. Jag är faktiskt ganska förtjust i den.

Vattenliv

Detsamma kan jag säga om bilden ovan.

Fågelbo

Det här är holkar för änder och utan dem hade bilden varit helt ointressant.

Universeum 4

Den här bilden tycker jag är rolig. Men det är ju bara för att annonsen är rolig. Och genom att bildbehandla bakgrunden tycker jag att den blev bättre. Då lyfts annonspalaren fram på ett annat sätt.

Kubism

Det är samma sak med denna bilden. Utan behandling hade den inte varit värd särskilt mycket.

Men en del tycker att man inte ska bildbehandla. Det bryr jag mig inte om.

Uppåt väggarna

Till och med den enklaste och mest fantasilösa arkitektur kan bli spännande med rätt vinkel. Hoppas det är mer än jag som tycker det.

Bron

Annars får man ju jobba fram bilden i Photoshop.

På toa

Toabild!

I riggen

En gammal diabild. Den är från Tall ships race på 80-talet. Exakta året minns jag inte.

Slottskogen 5

En sådan här chans får man sällan.De är faktiskt vilda rådjurskid. När de såg mig fick de bråttom.

Skogsljus 6

Men ger man sig ut vid rätt tillfälle i skogen kan man få bra bilder. Här ovan har vi morgonsol som skiner mot kameran.

Skyltfönster 2

Och håller man sig i staden finns ju spännande skyltfönster att plåta.

Resenär

Och människor.

Tidig gryning 2

Och så måste man ha tur med vädret. Hade jag inte varit uppe tidigt hade jag helt missat tillfället.

Interiör 5

Men motiv finns ju över allt. Ofta är det bara vinklar och utsnitt det handlar om. Och fantasi! Det kan man se om man klickar här. Då kommer man till en fotoblogg som min överman skapar. Det är absolut ingen överdrift!

Stilstudie mås

Det var ett axplock från bloggen och jag upptäckte att jag hade lagt upp några bilder mer än en gång. Men det har kanske ingen större betydelse.

Till Skvitts nya fotoblogg

Träd i ringa belysning

En sista bild.

Den ser uta att vara bildbehandlad, men jag lovar. Det är originalet. Svagt ljus från gatubelysning en bit åt höger utanför bild.

Lämna en kommentar