Amnesty-rapport om Israels förbrytelser


Jag behöver inte skriva något

Amnesty International gör det så bra så det räcker

Men ändå vill jag tillägga:

I inlägget ”Bildkavalkad” har du alla länkar till Israel och judarnas behandling av palestinier.

I decennier har jag försökt att förstå varför Hitler och Nazityskland var så mycket emot judar. Nu har jag äntligen kommit på det.

Inom till exempel hundavel avlar man fram de egenskaper som man vill att en viss hundras ska ha. Och ser man på judarna så har de i tusentals år aldrig beblandat sig med andra. Och de har odlat sin kultur och sin religion med dess värderingar om att de är ”Guds utvalda folk”. Alltås bättre än alla andra!

Det här har ju lett till ett kollektivt ”medvetande” om att vara speciella och att förakta alla andra. Och inte respektera andra! DET var nog Hitlers egentliga aversion mot judarna. Sett i det ljuset så kan jag förstå hans judepolitik, även om jag inte kan ställa mig bakom hans sätt att ta sig an problemet.