Nu djäklar


Nu är det höst

 

Höstdagjämningen är förestående

Den inträffar närmare bestämt 23 september 03:54. Det är väl ingen trevlig nyhet, men vi vet ju alla att sommaren nu är förbi.

Låt mig då muntra upp med lite goa nyheter. Som till exempel att årstiden bjuder på svamp.

För dem som bara vågar plocka kantareller blir ju svampkorgen ofta ganska tom. Men jag har en svampskola som är ruskigt enkel. Kolla in den här.

 

6 tankar om “Nu djäklar

  1. Förstâr att det inte är frâga om ”höstdagsjämring” här inte, sâ lycka till med svampplockningen nu ett tag framöver. Hör ofta talas om helt fantastiska kan-ta-rell- och Karl Johan-trakter i 0304-omrâdet.

    Gillad av 1 person

    • Jag har sett mycket svamp utan att vara ute i svamplockarärende. Jag har varit i stadsmiljö och fotografterat. Där har jag inte sett matsvamp. De har väl folk redan plockat.

      /Skvitt

      Gilla

  2. Skrattade gott åt din svampskola – hahaha! Åsså hade jag tänkt att ge dig länken till Anki, svampexperten nummer 1, men jag ser att hon har redan kommenterat hos dig.
    Här i 08-område säger lokaltidningarna att det kryllar av karljohan i år, men att det är skralt med kantareller och trattisar. Jag skulle aldrig våga plocka svamp. Köper den hos min lokala ICA, vill ju inte dö;-)

    Gillad av 1 person

    • Jo, men nu när du kar kollat både hos mig och Anki ska du väl våga plocka svamp.
      Det senaste är att djävulsoppen har dykt upp i Uppsalatrakten och kan ju kanske även finnas där du bor. Den är den enda giftiga soppen och lätt att lära sig att känmna igen, så du kan vara helt lugn och plocka svamp enligt min enkla svamskola.

      /Skvitt

      Gilla

  3. Svamptider … härliga tider! Tyvärr så är det hittills ett ganska skralt svampår hos mig, men lite finns … och förhoppningsvis hinner det komma lite till innan det blir vinter 🙂
    Har du sett mina svampbilder? Länk finns på bloggen 🙂

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar