Äntligen!


Jag borde ju gjort det

mycket tidigare, men till slut blev det riktigt akut

Jag köpte en liten PC. Men jag hade ju en ännu mindre dator redan innan, en MAC mini. Det var två skäl till att jag köpte en ny dator.

Det ena var på grund av coronatiderna med mycket isolering hemmavid och därför mycket TV-tittande som jag köpte en liten PC-dator. Men jag läser också mycket. Det har jag alltid gjort. Mitt hem är som ett bibliotek. Och så har jag ju en massa prenumerationer på olika populärvetenskapliga tidningar.

På TV finns ju många intressanta program att se och fördriva tiden med. Då de dock går samtidigt och krockar med varandra så har jag valt att se SVT:s program på Play i efterhand via min lilla Mini-MAC. Det bästa med den är att den tar liten plats och kan stå bakom TV:n. Något mera gott om den kan jag inte komma på. Den har hela tiden varit en djävla skit! Operativsystemet är en ren katastrof.

Det andra skälet var just det, att min MAC-mini var helt kass, vilket jag insåg ganska snart efter att jag hade köpt den. Till ingenting dög den. Så jag förpassade den till att ligga bakom min TV och streama TV-program. Men inte ens det klarade den särskilt bra. Efter ca 40 minuter hakade den upp sig och det var ju enerverande. Då fick jag avbryta för att starta om min MAC-dator. Ganska jobbigt, det förstår ni ju.

Än värre blev det för några dagar sedan. Då kunde jag förvisso ta fram det program jag ville se på SVT Play, men sen var det stopp! Spela upp det gick inte! Det bara snurrade!

Tidigare har jag också skrivit att jag plötsligt inte kunde streama TV4 på grund av att MAC:s operativsystem var för gammalt. Det var det dock inte på min laptop med Microsofts 7:a som är flera år äldre. Jag kopplade den till min TV och kunde till och med se TV4 Play utan problem och utan att det hakade sig. Men bilden fyllde inte ut hela TV-skärmen, vilket berodde på skärmupplösningen som jag inte kunde öka ytterligare. Så det var ju inte så roligt.

Windows kan jag utan och innan. Alla inställningar som går att göra kan jag. Så om det hade varit möjligt att förstora bilden så hade jag klarat det. Det fick bli en återgång till min MAC-mini. Och sen blev det inte möjligt att se playprogrammen, som jag ju redan har sagt. Tvärstopp!

MAC är skit! Det säger alla som jag känner som är nördar när det gäller datorer och som kan det bättre än jag. Folk som bygger sina datorer själva och folk som har sysslat med datorer sedan 80-talet.

Jag känner bara en person som kör MAC. Och han höjer det till skyarna. Han tycker att MAC aldrig krånglar. Det må vara en sanning för honom. Men han använder ju bara sin dator till att läsa sina mail och inte mycket mer än så.

Jag pratade med en god vän som redan på 80-talet utvecklade datorprogram. Han sa också att MAC är skit. En annan vän med mycket lång erfarenhet av programmering säger samma sak. Och till och med en tredje vän, som bygger egna datorer, tycker att MAC är helt kass. Så jag är ju inte helt fel ute när jag tycker att MAC:s operativsystem är en katastrof. Och deras datorer är oförsvarligt dyra.

Varför är då MAC så intressant, dyrare än Windows och sämre? Jo, för att det är dyrare! Det är status med att ha skiten. Och de som använder det har ringa kunskaper när det gäller att utnyttja en dator fullt ut. Som han som bara läser mail och knappt mer än så.

Men nu blev det en PC som rymdes bakom TV:n. Och allt fungerar perfekt. Inga hakningar och allt jag vill se kan jag också se. Windows är fantastiskt. MAC är det motsatta!

6 tankar om “Äntligen!

  1. Hej igen. Jag började fundera på hur jag egentligen gjorde 1208 när jag startade med macmini, Apple alltså. Jo, visst (enligt min dagbok) hade jag ramlat in i ungefär samma problemsituation som du. Apple sade att man måste använda AirPlay eller annars en AppleTV-enhet. Jag gick bet på detta med AirPlay, det fungerade som ”skit” varför jag köpte enheten AppleTV och sedan bara rullar det på. Jag hade abonnemang på Boxer ett tag också ,usch. Så nu förstår och sympatiserar jag med dig. Det finns ett och annat som jag inte gillar hos Apple heller, hahahaha.
    Ha en fortsatt bra helg!

    Gillad av 1 person

  2. Med Apple TV eller Chromecast fungerar Mac som en dröm, perfekt. Att koppla direkt till en s.k. smart tv är dock, som jag också upplevde en mardröm. Jag har haft macmini i flera år och den har fungerat perfekt liksom min nuvarande iMac. Därför kan jag inte förstå dina problem, jag kan räkna upp flera tiotals vänner som är ”skitnöjda” med mac. När man kör igång en mac så är användandet så att säga intuitivt. Jag har som jag berättat tidigare även en Windows 10, som jag håller igång för min frus skull – det är nämligen bara den, där hon kan köra sitt (sina) bridgeprogram, hehe. De som gör bridgeprogram delar nog din uppfattning om mac, hahahaha.
    Varför kan du inte skaffa och prova Apple TV eller Chromecast. Alla jag känner som har någon av dessa är synnerligen nöjda eftersom de sluppit byta sin gamla och osmarta tv.

    Gillad av 2 personer

    • Apple TV och Chromecast har jag inte prövat. Så det är något jag inte har några synpunkter på. Men nu funkar det helt problemfritt med min nya lilla PC. Härom natten sträcktittade jag på en TV-serie i tio delar, vilket blev nästan tio timmar. Inte ett enda hackade på den långa tiden. Med min mini-MAC hade jag fått starta om minst trettio gånger. Ja, alltså om jag hade försökt innan den helt frös och blev totalt obrukbar för streaming.

      Ha en fin helg!
      /Skvitt

      Gillad av 2 personer

        • Tack! Det var intressant länsning. Och jag njöt av varje stavelse. Skadeglatt, ska du veta!

          ”När min älskade Macbook Pro till slut dör så finner jag det osannolikt att jag kommer vilja köpa en ny Macbook Pro. iMac faller mig verkligen inte i smaken, Mac mini är ett skämt … med den nuvarande ”soptunnemodellen”. Apple har, de-facto, förlorat mig som kund. Jag kommer troligtvis aldrig köpa en ny Mac igen. När den dagen kommer då jag måste köpa en ny dator, kanske för att min 2015 års Macbook Pro inte längre orkar med att göra vad den ska eller inte stöds av MacOS vad-det-nu-kommer-heta, så får jag dra vidare. Det finns inga Apple-produkter jag vill ha, …”, som han så träffsäkert skriver. Det stämmer med min egen uppfattning om Apple.

          /Skvitt

          Gillad av 1 person

Lämna en kommentar