Mac – den stora besvikelsen


Windows 8, en katastrof

 

så istället köpte jag en Mac mini

Jag behövde helt enkelt en ny dator i den vevan de hade slutat med Windows 7. Som tur var så kom jag i kontakt med Europadata och de byggde en kanonbra PC till mig med mitt älskade W7.

Ja, det var tur, för efter månaders tragglande med Mac gav jag upp. Den var bara en enda stor besvikelse. Rätt som det var försvann ju bilden på skärmen uppåt och jag såg ingenting. Visst gick det att få tillbaka den, men sällan gick det på första försöket. Och råkade jag komma lite för långt åt höger med muspekaren dök det upp enn grått fält som täckte en tredjedel av av höger bildfält.

Och ju mer jag tragglade ju mer upptäckte jag som jag definitivt inte kunde förlika mig med. Den förpassades in under TV:n för att via den se Svt Play och liknande. Droppen var ju när Mac inte lät mig installera program som faktiskt var avsedda för Mac.

Mac-mini på stol.jpg

Men inte ens till denna enkla funktion duger den så det tillfredsställer mig. Den är nämligen slö och hänger upp sig för att buffra. Och det är inte uppkopplingen det är fel på. Jag har ju samma till min PC.

Det som nu gjorde mig riktigt förbannad och fick mig att skriva detta inlägg var när jag skulle logga in på TV4. Då måste jag skriva min mailadress. Men skrivbordet vägrar skriva @!

Självklart försökte jag rätta till det, men Mac ger ingen förklaring till hur det ska gå till, varken via datorns skrala info och fjuttiga inställningsmöjligheter eller när jag söker info på nätet. Jag begriper helt enkelt inte hur en del kan vara så förtjusta i Mac, som med alla sina brister (här har jag bara berört en fjutt av allt som stör mig eller inte fungerar) på intet sätt är värt sitt jämförelsevis höga pris.

MacMini-skit.jpg

min förra blogg skrev jag också om min Mac. Kort därefter miste jag access till bloggen. Samband? Vet ej. Men händer det igen lär det inte vara en tillfällighet!

 

8 tankar om “Mac – den stora besvikelsen

  1. Pingback: Riktigt uselt, svt play! – eaqhan

  2. Pingback: Totalsågat Windows 10 – eaqhan

  3. Pingback: Android är säkrare än iPhone – eaqhan

  4. Pingback: En bildbloggerska + om Mac m.m. – eaqhan

  5. Pingback: MAC driver mig till galenskap – eaqhan

  6. Pingback: MAC – hippsomhapp-funktionalitet! – eaqhan

    • Jovisst, men å andra sidan inser jag ju numera hur suveränt Windows är. Där kan jag göra precis vad jag vill och hämta alla de program jag kan tänka mig ha nytta av och inget Microsoft som säger att jag inte får. Jämfört med Mac kan jag ju skräddasy min dator nästan precis som jag vill.

      Det konstigaste med Mac är nog att inte ens webbläsaren Google Chrome har alla funktioner i Mac. Jag kan till exempel inte minimera fönstret och inte heller dra loss en flik för att få ett nytt fönster! Man kan ju tycka att webbläsaren inte ska ha något med operatisystemet att göra, men så är det inte.
      Hur Safari funkar i Mac har jag inte kollat, men jag har prövade Safari för ganska många år sedan på PC och insåg att det inte var någon höjdare. Kanske är det bättre i dag, men det känns inte aktuellt att pröva det.

      Det var konstigt med tangentbordet. Plötsligt funkade det inte. Jag trodde först att batterierna var slut. Sen trodde jag det hade gått sönder eller att bluetooth hade slutat att fungera på datorn. Men så noterade jag att datorn hittade min telefon i alla fall! Men alltså inte deras eget tangentbord!

      Så en dag gav jag mig fan på att jag skulle försöka lösa problemet, men jag hittade inga inställningar! Sic!
      Kanske är jag korkad, men så svårt ska det väl ändå inte vara att hitta så man måste vara expert för en så enkel sak. Och därmed vill jag påstå att operativsystemet är mer korkat än tillåtet!

      Jag var på allt av det lilla som går att göra något åt, men det fanns inget som jag kunde se hade med tangentborde att göra. Det fanns helt enkelt inte!

      Men nånting måste jag trots allt ha gjort för till min stora förvåning så funkade det plötsligt. Men fortfarande kan jag inte skriva @! Det blir TM! Alla tangentkombinationer har jag försökt. Och på deras hemsida, nej det ska vi inte tala om!

      På en site skrev en person med samma problem en fråga om detta och fick svaret att tangentbordet kanske inte var konfigurerat till svenska. Men när jag försökte mig på det hänvisade Mac själv till en symbol man skulle klicka på. Det är bara det att den symbolen inte finns i min Mac! Sic!

      Problemet är ju inte bara (men kan vara en del av det) att min Mac bara visar engelska när jag går in i systemet. Kanske gjorde jag en miss när jag startade upp den för första gången. Hur man ändrar det i efterhand finns det ingen förklaring till som jag har kunnat hitta i fanskapet. Hjälpfunktionerna i Mac kan liknas vid ett visset löv om man jämför med Windows, som med samma liknelse kan liknas med en hel stor vildvuxen ek!

      Det är ju lärpengar på allt och en sak vet jag nu; aldrig en produkt mera från Apple!

      /Skvitt

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar