Parisdådet


Världen fördömer

 

och Skvitt likaså

Gud och jihadisterVi har fått nog nu!

Inte för att det har kommit till Europa utan för att det har blivit för mycket! Inte minst i den muslimska världen. Men när det sker här blir reaktionerna mycket kraftigare.

Charlie Hebdo-attentatet

Islamofoberna får vatten på sin kvarn. Ändå är det bara en bråkdel av en procent av alla muslimer som stödjer sådana här illdåd.

Men en fråga inställer sig trots det. Varför är det just muslimer som blir sådana här fanatiker? Jag sitter inte inne med svaret. Men kanske det har att göra med en sak som en svensk som konverterat till islam och bosatte sig i Marocko sa i TV för ett antal år sedan. ”Man ber fem gånger om dagen vänd mot Mekka. Då glömmer man inte sin Gud.” Det, tror jag, borgar för en starkare tro som är med människan hela tiden i vardagen och samtidigt med det blir man lättare ett offer för fascister som i islams namn vill påtvinga folk sin politik, sitt förtryck och sin makt.

Kom gärna med synpunkter på min hypotes.

SvD

Stenad av frihetshjältar

 

10 thoughts on “Parisdådet

  1. Underbart att du tog upp det på det sättet, inte många som ställer den frågan utan direkt dömer. Jag själv är muslim, samtidigt som mina föräldrar är muslimer. När jag ser sådant på tv, såsom det senaste, Parisdådet som känns vara en uppdatering av 9/11, blir jag så ledsen – för två anledningar; den första och den mest självklara för mänskligheten är att det är folkmord, som sker. Det är oskyldiga människor som faller offer för sådant och det andra är att det sker i islams namn.

    Jag tror inte det är överdrift om jag skulle beskriva det som att mina ögon knappt kunde se klart hela videon då de var fulla av tårar. Det var så många känslor på en och samma gång; att döda en människa och sedan skrika Guds namn fick mig och känna mig så kall. Även om fallet inte handlade om islam, så tror jag att jag hade känt samma sak.

    Gällande islamfrågan så är det så synd att dessa människor representerar islam, då de faktiskt syns så mycket mer än de muslimer som följer det rätta, den rätta islam som sällan tas upp, som sällan hyllas.

    Islam är fred, och tro mig, varje gång jag har sagt det till någon som har frågat mig har jag fått ett skratt som svar. Men det är sanningen, dessa människor följer inte ens det som står i Koranen, de följer inte ens profetens sunnah (liv) då han tydligt svarade på frågan gällande de godaste gärningarna’ “What actions are most excellent? To gladden the heart of human beings, to feed the hungry, to help the afflicted, to lighten the sorrow of the sorrowful, and to remove the sufferings of the injured.” Självklart finns det fler exempel.

    Inte någonstans står det att man ska gå runt och döda oskyldiga människor, det är oacceptabelt. Men det hela som händer är att dessa människor tolkar orden på sitt egna sätt, bygger egna värderingar på det. Det finns verser i islam, som handlar om krig, men det finns en tolkning till varenda ord.

    Jag personligen som jag tidigare nämnde är troende muslim och ber fem gånger om dagen. Det hela med bönen är att jag faktiskt finner frid när jag utför dem. Jag personligen tror på att dessa fem bön underlättar ens liv, då man under 5 minuter kan stanna upp hela sitt liv med all sin stress, öppna sina händer och känna att någon lyssnar på dig. Egentligen kan man beskriva det som ett yogapass under ett par minuter men självklart så djupare.

    Tillbaka till terroristfrågan; jag tror det är något som driver dem. Något som inte har med religionen att göra utan mer om makt, uppmärksamhet och värde. Det hemska med dessa terrorister är att de är så duktiga på att föra med sig och hjärntvätta människor, särskilt unga muslimer som känner sig intet värda.

    Jag har svårt att förstå dem; man kan inte döda en oskyldig människa och sedan kasta skulden och ansvaret på något annat.

    Gilla

    • Med all respekt för din ungdom vill jag påpeka att det inte är folkmord, om du syftar på dådet i Paris och liknande dåd. men visst finns det folkmordsinslag också i dessas terror. Till exempel i norra Irak där man gav befolkningen i en liten kristen minoritetsgrupp ett ultimatum: ”konvertera till islam eller dö!”

      Jag är själv inte religiös och jag vet mycket lite om islam. Den föddes i krigiska handlingar som Muhammed själv deltog i. Men för den skull tror jag inte en sekund på att islam skulle förhärliga våld, mord och krig. Som alla (?) religioner har den utnyttjats för politiska mål. Kristendomen har också utsatts för ett sådant utnyttjande i historien.

      Bakom den terror som sker i dag kan man ytterst skönja CIA:s hand. USA stödde terrorister både med pengar och vapen i Afghanistan när man ville störta Kabuls vänsterregering som stöddes av Sovjetunionen. Det var en regering som satsade på kvinnors lika värde med män, satsade på skola för flickor, på sjukvård och modern kvinnosjuk- och förlossningsvård, samt att kvinnor skulle kunna arbeta utanför hemmet och klä sig utan slöja. Naturligtvis fanns det motståndare till allt detta, sådana som ville bevara kvinnoförtrycket och det feodala systemet och de stödde sig på obildat folks benägenhet att lyssna på religiösa ledare, trots att de var reaktionära. Och de i sin tur fick USA:s stöd, men än mer fick mujahedin USA:s stöd. Så beväpnades de ”första” terroristerna! Och USA sa när Berlinmuren föll: ”Nästa stora krig är kriget mot terrorism!”
      Hur kunde de veta det när det bara hade förekommit några enstaka flygplanskapningar intill dess? Jo, man skapade ju själva denna terrorism!

      Bakom denna terrorism står alltså i grund och botten fascistliknande grupper med en fascistliknande ideologi. Och i den kristna världen finns samma sorts fascistliknande grupper och de skyller hela islam för terrordåden. De vill utmåla islam som en religion som innerst inne vill ta över världen och vill göra det med terror och krig. Men sanningen är att dessa västvärlds-fascister har mera gemensamt med terroristerna än vad islam har.

      Sverigedemokraterna är en del i denna västvärlds-fascism som nu växer fram och jag gjorde en bild på det.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • Jag håller med dig om det mesta och man kan se det som att islam föddes i krigiska handlingar men det är så också att islam föddes i en tid, som skulle ändra på mycket såsom stamsamhället man levde i då, samtidigt som slavar inte sågs vara slavar inom islam och så mycket mer som skapade skräck i det dåtida samhället. Resultatet var och blev att skräck uppstod,men profeten valde gång på gång att inte svara på de ”slag” hans anhängare fick då deras rikedomar förstördes, då de vandrade ut till Medina. Deras anhängare, började gång på gång tala till profeten om att de ska kriga för att för tillbaka sina mark, sina rikedomar. Till slut uppstod ett krig. Fööör att vara helt ärlig, så har jag inte många kunskaper om de första åren av islam så jag kanske blandade in lite händelser. Men om du har frågor gällande det, eller om historien är det bara och säga till. Så kan jag då komma med trovärdigare information.

        Men sammanfattningsvis är det så synd att människor delas i olika grupper, på grund av religion, åsikter, färg och annat. Vi skulle spara så mycket tid, hat, pengar och sorg..

        Gilla

        • Jag har läst lite om hur islam skapades, men jag har glömt en del detaljer.
          Det Muhammed bland annat reagerade emot var man vid den tiden hade många lokala religioner och månggudadyrkan. Och han stred mot dessa.

          Efter hans död uppstod en motsättning mellan två falanger som finns än i dag. Den ena menade att endast Muhammeds släktingar kunde tolka hans lära, medan de andra menade att man inte behövde vara släkt med honom för att tolka hans ord.

          Muhammed skrev inget själv utan det gjorde andra och det har senare lett till oenighet om vad som är den riktiga islam. Det finns nog ingen religion med så många olika tolkningar som det finns inom islam och faktum är att den allra ursprungligaste skriften har gått förlorad.

          Kristna som konverterar till islam gör det oftast för de anser att islam är mer konsekvent monoteistisk än kristendomen med sin treenighet.

          Generellt anser jag att ALL religion är av ondo. Det vore bättre om människor förlitade sig på vetenskapliga rön och därutöver lät sig styras av etiska regler och humanitära principer. Men jag respekterar andras tro och därför kräver jag också att ingen ska få pressa på någon sin egen tro. Tro måste få vara en privatsak och samhället måste vara helt sekulärt.

          Det stora problemet i världen är dock inte religionerna utan den ojämlika fördelningen av rikedom och resurser. När religion blir ett problem är det för att religion utnyttjas för att bevara och försvara orättvisor.

          Vad gäller islam och slaveri måste jag påpeka att det var muslimer som stod för det största antalet förslavade afrikaner. Muslimerna startade mycket tidigare än européerna med att ta slavar och man höll på längre, men framför allt var omfattningen mycket större. Man ödelade hela landsändar i sin jakt efter slavar och Afrika var kraftigt försvagat när européerna kom för att också ta slavar.

          Anledningen till muslimernas jämförelsevis så mycket större behov av slavar var att de kastrerade sina slavar, vilket européerna inte gjorde. Det betydde att de som européerna tog förökade sig, vilket de som muslimerna tog givetvis aldrig kunde göra. Men det mest ohyggliga är att ca 90% av de som kastrerades avled i infektioner eller smärtchock på grund av ingreppet!

          Muslimernas slavhållning har förvisso inget med islam att göra. Det handlar uteslutande om ekonomi och ekonomiskt samhällssystem. Det enda som är intressant är i så fall att islam tillät ohyggligheterna att få fortgå. Men vi kristna kan inte klandra dem för det eftersom vi själva höll på med slaveri. Man ska ju inte kasta sten i glashus.

          Kram!
          /Skvitt

          Gilla

  2. Vi i västvärlden har inte alls samma typ av humor som t.ex de i Mellanöstern. Det ena eller andra är varken bra eller dåligt, men dock en förklaring till varför vreden mot satirteckningar/tecknare är så stor i vissa muslimska grupper.

    Med risk för att låta som en SD-are kan jag tycka att de som åker härifrån för att kriga i sitt gamla hemland, eller går i koranskolor där – de kan stanna där. Jag trodde att folk flydde för att just slippa eländet…

    Kram
    Kao

    Gilla

    • Nej, det är klart att de inte har samma sorts humor. Sådant är faktiskt en kulturell sak.
      I det här fallet får du gärna låta som en SD-are. Att du inte står för deras intolerans och deras synsätt vet vi ju. och jag håller med. Flyr man så är det ju för att man inte gillar läget, så att säga. Men att komma hit för att pådyvla oss skit är inte rätt. Då kan man gott utvisas. Man går ju inte hem till andra för att tala om för dem var skåpet ska stå!

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

  3. Jag avskyr alla former av fanatism. Varifrån de än kommer. Från politiska övertygelser till religiösa ‘radikaliserade’ idioter. Fanatism är dumheten personifierad men inte mindre farligare för det.

    Kram
    Kao

    Gilla

Kommentera

