7 tankar om “Inte sämre karl än man kan ändra sig

  1. Ja, det finns massor att skriva om saken. Till exempel att många svårt sjuka tog livet av sig när de tvingades ut från psykiatrin och att man inte följde upp hur många det var som inte överlevde ”reformera”. Det finns ingen statistik på det.
    Själva idén bakom reformen var bra, men inte hur den genomfördes. Det var synnerligen inhumant. Och resultatet; nu är det svårt för behövande att få psykiatrisk vård.

    /Skvitt

    Gilla

  2. Fängelsestraff utan vård och vårdplanering är värdelöst för småbrottslingar. De som behöver vara inlåsta länge är däremot de som är farliga för barns och vuxnas liv och hälsa. Många av dessa platsar bättre på psyket, då det oftast finns såna skäl i bakgrunden. Till exempel ”joggingmördaren”, Lasermannen, Anders Eklund, Peter Mangs och ett antal till.

    Kao

    Gilla

    • Vet i fan om vård kan hjälpa lasermannen och Peter Mangs, men många skulle kunna hjälpas av vård. Tyvärr är det färre i dag än förr som får vård.
      Fördelen med vård är dels att man försöker kurera dem och dels att det aldrig är tidsbestämt.

      Jag brukar säga såhär när saken kommer på tal:
      Antag att jag ville mörda någon men misslyckades. Jag får X år på kåken och jag säger så alla hör det att så fort jag kommer ut så ska jag slutföra saken. När dessa X år har gått så släpps jag ut trots att alla vet vad jag tänker göra. Om jag däremot fått vård hade jag inte släppts ut.

      Att det funkar så här vet inte folk i allmänhet och därför blev det politiskt opportunt att göra det svårare att döma till vård.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • Du (vi) har rätt. Man kan inte rehabilitera vem som helst och svensk rättvisa är konstig och mesig på flera punkter. Det tråkiga var Psykiatrireformen på 90-talet (en enmansutredning ledd av Anders Milton) som rev ner ett ganska välfungerande system.

        Det finns MASSOR att skriva om detta.

        Kram
        Kao

        Gilla

        • Jodå, det finns massor att skriva om detta. Bland annat att många patienter tog livet av sig när de förlorade sin trygghet på klinikerna och detta utan att man tog fram statistik på hur många det var som tog sina liv. Än i dag vet man alltså inte hur många liv reformen skördade.

          Reformen hade dock även fördelar genom att det skapades fler alternativ för de sjuka, men sällan fick de själva välja bland alternativen. Istället var det socialtjänsten och den utgick från vad som var billigast, inte vad som var bäst för den enskilde.

          Kram!
          /Skvitt

          Gillad av 1 person

Lämna en kommentar