Nu kommer sommaren


Barnen slutar skolan

 

och städerna fylls av studentflak

Här kan du se när det är skolavslutningar.

Det jag slås av är att man inte ser några ungdomar som tycks ha utländsk härkomst på studentflaken. Vad säger det om integrationen?

Du kan högerklicka och öppna bilden i ny flik, då blir den större. Och se fler studentflak här.Studenflak.jpg

 

 

 

 

19 tankar om “Nu kommer sommaren

  1. I många fall tror jag att studenter med utländsk härkomst, särskilt flickorna, inte får åka med på flaken för sina föräldrar. Det är därför vi så sällan ser dessa unga. Det är ju ingen vacker syn med 30 skitfulla tonåringar hopträngda på ett flak som skränar och halsar champagne. Men jag är glad för deras skull att de tagit sej genom gymnasiet.
    Kao

    Gilla

    • Det gäller väl bara riktigt troende muslimer som stoppar sina döttrar. Men alla andra då?
      Jag glodde igenom bilderna på Google och hittade en (1) enda svart tjej. Inte en enda kille.
      Det kan ju ha funnits någon mer med utländska rötter, men som det inte syntes på. Men resultatet är ändå skrämmande.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • Som jag skrev: jag tror helt enkelt att de med invandrarbakgrund inte fick åka med på flaken. Ska erkänna att jag själv inte var så glad åt att min dotter skulle åka med i den skränande hopen, men självklart fick hon välja det själv. Det var ju hennes stora dag!

        Kao

        Gilla

  2. Jag tror säkert att de utrikesfödda barnen vill vara med men att det är de vuxna som vägrar att integreras i samhället. De flesta vill behålla sina egna traditioner och stå helt utanför när det gäller de svenska traditionerna. De vill vara ”ett samhälle i samhället”. Det finns ingen kompromiss utan enbart okunskap, rädslor och hat. Jag ser det på nära håll, och mitt hjärta gråter.
    Kram!

    Gilla

    • Vi får hoppas på tredje generationens invandrare, när det gäller dem med kulturer som skiljer sig mest från vår egen.

      Jag tänker på chilenarna som kom på 70-talet. De hade få problem. Men så hade de ju nästan samma kultur som vi, så det var bara att lära sig språket.

      Kram!
      /Skvitt

      Gillad av 1 person

  3. Det beror nog på i vilken stadsdel eller annan ort man befinner sej då man ser flaken – om man ser någon nybakad student med invandrarbakgrund. Men visst, du har rätt. Det är övervägande vita svennebanan-barn på flaken. Det borde åtminstone vara 10% invandrarungdomar eftersom det skulle spegla de 10% av befolkningen dessa utgör.

    Det är sorgligt att skolorna och samhället är så usla på att integrera invandrarna/flyktingarna, men föräldrarna har också ett mycket stort ansvar för sina barns framtid.

    Kram // Kao

    Gilla

    • Jag tänkt på detta förra året när det kom en hel karavan med studentflak och jag såg inte en enda som såg ut att ha annan härkomst. Tyvärr kom jag på att jag borde ha tagit bilder först sedan de hade passerat och då var det ju för sen.

      Det var mitt i Göteborg utanför Nordstan där ungdomar brukar sitta. När jag vände mig om så satt de där som vanligt. Nästan alla var invandrarbarn. Kontrasten var slående. De svenska på flaken, de andra tittade på. Särskilt en svart kille såg ut som han gärna hade velat sitta på flaket han också, om det inte hade varit så ouppnåeligt. Jag kände sorg i hjärtat.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

        • Sant.
          Och gärna föräldrar med god utbildning. Då kan de stötta sina barn. Och då vet de också hur man går vidare med högre utbildning och vilka jobb som finns.

          Och så är det ju bra om man har studiero hemma.

          Kram!
          /Skvitt

          Gilla

          • Det är svårt att skaffa bra utbildade föräldrar….Men det spelar ingen roll: de kan ändå se till att deras barn får en bra utbildning. Det kan inte vara så svårt att begripa det. Mina föräldrar var lågutbildade men förstod ändå vikten för oss barn att utbilda oss.
            Har man inte studiero hemma så finns det alltid tid att sitta kvar i skolan efter skoltid och plugga (kanske i biblioteket om skolan har ett sånt). Man kan inte skylla på någonting. Alla föräldrar är verkligen inte korkade och uppgivna för att de är lågutbildade invandrare.

            Kao

            Gilla

            • Men dina föräldrar var i alla fall infödda. Det är mycket i hur vårt samhälle fungerar som är obekant för invandrarbarnens föräldrar, särskilt ifall de kommer från landsbygden i Afghanistan, Iran, Irak, Somalia och liknande länder. En del är till och med analfabeter.
              Om samhället satsade lite resurser på de här barnen så skulle det få igen de pengarna flera gånger om på en rad olika sätt, mindre skadegörelse, mindre kriminalvårdskostnader, mindre sjukvårdskostnader osv.

              Kram!
              /Skvitt

              Gilla

              • Hmmm. Nja. De kom från Norge och hade endast min pappas syster som släktingar här.

                Håller helt med om att dessa barn behöver resurser omedelbart. INNAN de går ner sej i det kriminella träsket. I flera förorter använder de garvade kriminella småpojkar i 10-årsålder att springa ärenden åt dem. Med typ narkotika, pengar eller något meddelande.
                DEssa pojkar behövs i samhället, på rätt sida av lagen. Och de vuxna som inte kan hålla sej inom lagens råmärken måste få kännbara straff och tvingas ändra sitt sätt att leva.

                Kram
                Kao

                Gilla

                • Det är skillnad på Norge och en by i bergen i Afghanistan!

                  Visst utnyttjas ungarna av de äldre. De är ju inte straffmyndiga, så de får mot en mindre summa gömma vapen och narkotika. Sen är de inne på den brottsliga banan. De behöver mentorer, men det ska vara mentorer i den ickekriminella världen.

                  Kram!
                  /Skvitt

                  Gilla

                  • Du har rätt. Men föräldrarna måste också få stöd så att de kan hantera sina egna barn. Vare sej de kommer från en avlägsen by i Afghanistan och är analfabeter eller från ett på den tiden mycket fattigt Norge, då mina föräldrar kom hit, så kan de ta in hur vårt samhälle fungerar och våra regler och normer och vad som krävs för integration. För det behövs bara sunt förnuft och det kan man ha även om man är lågutbildning och/eller analfabet! Man ska inte underskatta människors inneboende vilja och förmågor.

                    Kao

                    Gilla

                    • Sant. Men man måste också själv veta vilket stöd man kan få så man kan efterfråga det. Och där tror jag inte en analfabet som vuxit upp i en bergsby i Afghanistan ens förväntar sig att stöd från samhället kan finnas.

                      /Skvitt

                      Gilla

                    • Det får de i alla fall numera veta då de kommer hit. Hur det varit hittills vet jag inte, men jag tror många varit i kontakt med socialkontoret av en eller annan anledning, så därifrån har de fått upplysningar.
                      Men alla behöver en värdfamilj då de kommer hit. Önskar att svenska folket ställde upp på att vara det.
                      Kao

                      Gillad av 1 person

  4. Pingback: Snart är det skolavslutning i klassamhället | Se Eaqhan

Lämna en kommentar