Åkesson har inte koll


Nu stundar snart valet

 

och Sverigedemokraterna är starkare än någonsin

Det är ingen överdrift att Jimmie Åkesson bara hänvisar till sina räknenissar, som uppenbarligen har helt fel. Det skriver Eric Rosén på Politism. Det kan ju vara värt att läsa för dig som eventuellt överväger att rösta på honom.

SD bluffar - Politism.jpg

Sverigedemokraterna mörkar också sin egentliga ideologi, vilken faktiskt står nazismen  nära. På en höger-vänsterskala ska man placera in partiet någonstans mellan Kristdemokrater/Moderater och nazismen. Därför kan det ju vara relevant att se vad Nordiska motståndsrörelsen har på sin agenda (enligt SvD):

  • Demokratin ska avskaffas och ersättas av ett elitistiskt styre med en stark ledare på toppen.
  • Folket får välja lokala representanter till ett parlament.
  • Partier avskaffas.
  • Medborgarskapet i Sverige baseras på rasbiologi.
  • Människor som anses tillhöra andra ”raser” än den ”ariska” ska ”återsändas” till de länder de tros härstamma i från.
  • Ett statligt institut ska inrättas med syftet att ”rasbedöma” hela befolkningen.
  • EU är enligt NMR inte alls bra. I stället vill man ena Norden till en stat.
  • De flesta varor som befolkningen använder ska produceras här. NMR säger sig vilja utveckla en ”modern basindustri” som täcker folkets behov i Norden. Självförsörjandegraden ska vara 100 procent.
  • Det ska bara finnas en bank – en statskontrollerad centralbank.
  • Medier förbjuds om de har fel ägare eller om de rapporterar på ett sätt som faller utanför ramen för NMR:s idealsamhälle.
  • Dagens journalistkår ska rensas upp och ställas inför rätta.
  • NMR ser helst att vanligt folk flyttar ut från städerna och börjar ägna sig åt egen odling.
  • De stora städerna bör främst vara hemvist för eliten och handel, enligt partiprogrammet.
  • Skolan ska inte bara utbilda, utan även fostra barn i ”folkgemenskapstanken”.
  • Kvinnornas viktigaste uppdrag blir att ta hand om familjen.
  • Så länge hbtq-personer inte ”manifesterar sin avvikande läggning” så ska de inte kriminaliseras. Att i det offentliga rummet överhuvudtaget visa att man är homosexuell blir dock förbjudet.
  • Dödsstraff införs för brott som anses särskilt allvarliga.
  • Medborgare får tycka och uttrycka vad de vill så länge man inte bedriver ”folkfientlig verksamhet”. Folkfientlighet omfattar i princip allt som går emot NMR:s ideal.

Mer+pil.jpg läsning ur AFTONBLADET PLUS:

Så mycket får partierna i partistöd 2017/18

Socialdemokraterna 45 313 650 kr

Moderaterna 37 174 800 kr

Sverigedemokraterna 21 659 100 kr

Miljöpartiet 14 544 450 kr

Centerpartiet 13 670 400 kr

Vänsterpartiet 13 312 800 kr

Liberalerna 12 930 900 kr

Kristdemokraterna 11 858 100 kr

Feministiskt initiativ 1 666 500 kr


Och till sist:

Lönearbetare - val.jpg

Matbesvikelse


Jag brukar laga min egen mat

 

men ibland får jag ju för mig att köpa färdigt

Så var det i går. Då hittade jag Felix Halloumi hotpot. Men den var varken hot eller smakfull. Smaken, i den mån den ens fanns, var fadd och ointressant. Det var en katastrofal besvikelse. Det är bättre att laga sin mat själv.

Kass färdigmat.jpg

Jag försökte att få lite fason på den här färdigmaten genom att förbättra med ketchup, Sambal olek, Mango balsaico och tomatpuré. Men det hjälpte inte. I skrivande stund funderar jag på att krydda på med ingefära. Kanske det kan göra anrättningen ätbar, men jag tvivlar på det eftersom konsistensen på den här produkten är en ren katastrof. Och det är ju också något som påverkar smakupplevelsen.

Det enda som jag hittills har ätit och som är ännu sämre är faktiskt inte surströmming (vilket ju inte heller är någon kulinarisk höjdare för andra än möjligen äkta norrlänningar), är kinamaten på Ching Palace som jag försökte att äta för ett antal år sedan.

Ching Palace.jpg

Kanske har man nu skaffat sig en kompetent kock. Vad vet jag? Det kommer jag ju inte att kolla upp eftersom jag ju blev så besviken förra gången att jag vägrade att betala för maten. Då får de ju aldrig en andra chans från min sida, så klart.

Så här var det:

De hade buffé och jag tog för mig av lite av varje, men ingen smak stod att finna på något av det jag hade lagt upp på tallriken. De få kryddor de hade försökte jag att förhöja den kulinariska känslan med, men vad hjälpte det? Och det var då jag vägrade att betala. Servitören undrade varför, men jag förklarade och han ifrågasatte. Det blev en lång diskussion. Och han undrade. Och jag sa att ”på en skala på 1 – 10 hamnar er mat under noll! Men du kan få lite extra dricks för ölen så du fattar att det inte är pengarna det handlar om, men maten äter jag inte och betalar inte för!” 

Och så blev det!

Det intressanta är att Ching Palace vid denna tid hade folk som gick omkring som sandwichmän med plakat på rygg och mage för att göra reklam för stället, vilket jag kan förstå. Det gällde ju att locka in gäster. Göteborgarna vände de sig knappast till eftersom vi ju vet av erfarenhet eller hörsägen att maten är/var kass. Men med ett läge nära Centralstationen hoppades de väl att locka till sig ovetande turister.

Idag ser jag inga sandwichmän, vilket kanske beror på att de har skaffat sig en kompetent kinesisk kock. Vad vet jag?


Uppdatering:

Kass färdigmat.jpg

Ingefära, javisst. Men den här vämjeliga konsistensen består ju. Så skiten åkte ned i toaholken där den ju hörde hemma. Tack Felix för att ni skodde er mina surt förvärvade pengar!