Pension = fattigdom


För många

 

så trist är dagens verklighet

Det har jag skrivit om många gånger. Och jag återkommer till ämnet eftersom det är en stor skam att våra politiker låter dem som byggde upp välfärden leva i armod på ålderns höst.

Pensionen har sänkts drastiskt sedan man införde det nya pensionssystemet. När vi hade ATP-systemet fick man ut i pension 80% av vad man tjänade när man arbetade. Nu handlar det om 50%! Och ändå är Sverige rikare än det var då. Totalt sett. Men rikedomen fördelas snett. Miljonärer och miljardärer har fått skattelättnader. Resten av befolkningen har istället drabbats av högre skatter genom olika skatter på varor och tjänster.

Det är ju så att folk i vanliga inkomstlägen måste konsumera sin inkomst fullt ut och därför betala 25% av sin nettolön i moms-skatt. Men de med riktigt stora inkomster köper inte tjänster eller varor för hela sin inkomst utan lägger en ansenlig del på hög i banken, men snarare hellre köper aktier och andra väderpapper som inte är momsbelagda. Och därmed betalar de inte heller 25% skatt i moms. Deras skatt är alltså lägre!

På sina värdepapper får de utdelning. Men den beskattas inte som inkomst av tjänst. Den skatten är lägre.

Ja, så illa står det till och det var väl ingen nyhet för dig, men käre läsare.

Naturfoton är en fotoblogg som jag gillar. Annicaaktiv kallar hon sig som driver den. Hon lade ut en bild som fick mig att inspireras till detta inlägg, vilket hon säkert inte hade förväntat sig. Men jag lade in något helt annat i hennes bild, som synes nedan.

Fattiglösningen.jpg

Kanske pensionärer ska skaffa sig en sån här ”bostad” för att överleva. Det är i alla fall ett bra tips. Sen kan de campa ihop med EU-emigranter.

Se hennes inlägg här.


Mer+pil.jpg om pensioner

Att vara pensionär idag

Det gynnar oss inte

Tände eld på sig – varför

PRO och storsvindlarna

Pensionssystemet-en-vinstmaskin (Inte för pensionären)

Lägre pension

50.000 kr / mån i pension

”Skvitt, du har ju skrivit om pension”

LO larmar om usla pensioner (Tiger totalt det gör däremot PRO)

Vad ska pensionärerna göra med alla sina pengar?

LO larmar om usla pensioner (Tiger totalt det gör däremot PRO)

Vad ska pensionärerna göra med alla sina pengar?

Bevisat – vi har råd med högre pensioner

Pensionsnytt

Skvitt synar pension, Pensionsmyndigheten, mm

Pension en skållhet överraskning

Fattigpension­ärer ökar kraftigt

Den skandalösa pensionen

S och pensionerna

Pensionärer bjuds på hamburgare + fler korta påsknyheter

Pensionärerna

PRO erbjuder

Sverige: äldre svälter

PRO-ordförande har ordet

AB skriver, men PRO:s tidning tiger

Svält förnöjd!

Ännu inget svar

Tala är silver …

Fler äldre, färre äldreboenden

Pensionssystemet

Allt fler fattiga

SvD vs PRO pensionären

 

5 tankar om “Pension = fattigdom

  1. Pingback: Sällan synlig – eaqhan

  2. Visst är det för jävligt. Själv har jag 8500 efter skatt i pension. Delvis är det mitt eget fel, men med tanke på vad t.ex. inkompetenta politiker får när dom tvingas sluta så blir jag ändå förbannad.
    Får väl skaffa mig en teardrop att gråta ut i!

    Gilla

    • Och sen går 25% av det bort i moms eftersom du med den pensionen inte kan spara något. Allt går till mat och hyra och när så blir absolut nödvändigt – second-hand-kläder.
      Ja, visst är det för djävligt!

      Det är direkt skamligt av vårt samhälle att kräva skatt av pensionärerna. I vart fall av de med låg pension.

      Inte för att jag gilla SD, jag kommer aldrig att rösta på dem, men de är så smarta att de begriper att vi har många pensionärer i Sverige och deras röster vill de ha. Därför gör de titt som tätt utspel för att locka till sig deras stöd. Fan vet om de inte lyckas med det.
      Övriga partier tycks inte känna till att det finns pensionärer i vårt land och att många av dem får gnaga på brödskalkarna. Eller snarare suga på dem, för tandvård har de inte råd med, inte ens nya löständer.

      /Skvitt

      Gilla

      • Så fattig blir jag aldrig så jag skulle stödja ett rasistparti, men antagligen har du rätt i att många
        pensionärer nog lockas av deras enkla budskap.
        Tandvård….tandkräm får räcka, den är dyr den med.
        Har inte varit hos tandläkaren på 10 år, men som tur är har jag bra gaddar, så ännu kan jag bitas!

        Gillad av 1 person

Lämna en kommentar