Stackars Sverige (del 2 av 4)


Vårt land och fosterland

 

Skolan och invandrarna

I våras var det som vanligt skolavslutning och jag stod på gatan och såg på alla barnen på lastbilsflaken. De firade sin så kallade studentexamen. Alla hade vita mössor från realskolans ojämlika tid då en högre skola än folkskolan var förbehållen de mer besuttnas barn.

På flaken var det idel glada miner. Barnen hade gått ut gymnasiet. Det är ju dagens högre, men lägsta, frivilliga skola för dem som fått godkända betyg i den obligatoriska skolan och som har föräldrar som har råd att hålla barnen ekonomiskt under armarna en tid till. Alla barnen på bilflaken såg ut att vara äkta etniskt ursvenska barn. Klassamhället har förändrats, men klassamhälle består.

Jag såg också en klunga på cirka tio ungdomar som stod utanför ingången till Östra Nordstan, där de brukar hålla till. En del är svenskar och andra har utländsk bakgrund av utseendet att döma. Tre hade av utseendet att döma sitt ursprung i Afrika. Om alla dessa barn som jag såg utanför ingången till Östra Nordstan kommer från lågavlönade och lågutbildade arbetarfamiljer och har därför inte råd med nöjen som kostar pengar i vårt kommersialiserade samhälle. Men det är gratis att hänga utanför ingången till Östra Nordstans köpcentrum. De flesta kommer aldrig längre än dit. De har inte råd med Universeum, Ullevi eller Liseberg. De har ingen vana att gå på museum och andra kulturella offentliga rum. Men det finns glädjeämnen. De umgås över alla gränser. Hos dem gäller inte etnicitets-, ras- eller religionsbegrepp och de fördomar som följer i kölvattnet av sådant. De är bara kompisar.

I dessa underbara barns ögon såg jag en längtan. Det ville gärna ha varit med på lastbilsflaken. Men varför var de inte det?

?

Det sociala arvet

Utlandsfödda barn i grundskolan lyckas tyvärr sämre än andra med att få bra slutbetyg. De har svårare att få gymnasiekompetens. Sämst lyckas afrikaner, inte på grund av ”ras”, men det vill ju säkert rasister, nazister och främlingsfientliga Sverigedemokrater påstå,  utan på grund av bakgrund. Man kan till och med peka ut en orsak; Berlinkongressen 1884 då Europas stater delade upp Afrika sins emellan och sedan bedrev rovdrift på länderna och korrumperade hela samhällen.

Den som inte har föräldrar med bra utbildning och studievana får det svårare i skolan. Det gäller alla barn. Därför fanns det också etniskt svenska barn i gruppen utanför Östra Nordstan i Göteborg våren 2014. De som har lågutbildade föräldrar är dock i första hand barn med invandrarföräldrar och alltså i synnerhet barn med föräldrar från Afrika. Således kastar kolonialismens mörka historia än i dag en skugga över dagens verklighet. Bilden nedan illustrerar det tydligt. Läs mer här.

img010

Vad bilden tydligt visar är att invandrarbarn måste få extra stöd i skolan och särskilt barn från de delar av världen där utbildningsnivån är låg. De måste få mera hjälp än andra så att skolbetygen avspeglar faktisk förmåga hos barnen istället för föräldrarnas låga utbildning. Men här har Alliansen agerat tvärt emot vad som krävs! Alliansen har gjort det möjligt för ekonomiskt starka familjer att hyra in privatundervisning till sina barn genom skattefinansierat bidrag i form av RUT-avdrag för läxhjälp åt barn som faktiskt i allmänhet har välutbildade föräldrar med god studievana! Alliansen har såldes skapat en förmånlig chans till stöd och hjälp för i första hand barn som inte behöver det och till stor del finansierat av föräldrar till barn som är i särskilt behov av ett extra stöd! Det är bara ett exempel på så kallade reformer i Alliansens omvända ”Robyn Hood”-politik.

Barn som inte kvalar in för högre studier kommer att börja arbeta tidigare om de får chansen att komma in i arbetslivet och således kostar de också betydligt mindre för samhället än genomsnittet för de infödda barnen, statistiskt sett. Barnen på lastbilsflaken är de som är de dyra, inte barnen som såg på. Inte ifall de får några jobb.

Om dessa barn med dåliga betyg inte får arbeten beror det ju givetvis på att det inte finns några arbeten att få för de lågutbildade, vilket i sin tur bland annat beror på företagen som inte anställer människor med dåliga betyg. Men det beror också på att företag inte anställer fler än de oundgängligen behöver och för att de avskedar så fort de kan. Fastanställningar hör snart helt till historien, men bemanningsföretag tycks ha kommit för att stanna. De privata företagen anlitar arbetskraft enbart den tid de behöver, som det är numera. Det ligger således i systemet, i vårt kapitalistiska samhällssystem, att det finns arbetslöshet. Och arbetslöshet kostar, inte för företagen men väl för samhället. Ytterst få arbetslösa har sig själva att skylla. Men det finns ännu en förklaring till varför vi har en hög arbetslöshet.

Om en regering menar allvar med att ta krafttag mot arbetslösheten måste press sättas på företagen, inte på de arbetslösa! Och därför måste det också poängteras att våra politiker än i dag rättar sig efter Milton Friedman som lanserade teorin om den nödvändiga arbetslösheten på ca 7%. Men mer om det i del tre i denna serie om stackars Sverige där jag tar upp att arbetslösheten faktiskt beror på politiska beslut.

Stackars Sverige!

12,9% av  Sveriges röstberättigade ville ha en förändring och röstade på Sverigedemokraterna. Fick de då vad de önskade sig?

Naturligtvis inte.

Nu ser det politiska landskapet ut som så att vi får en så kallad ”vänsterregering” som har så svagt stöd hos folket och i riksdagen att den till stor del måste dansa efter Allianspartiernas piska och ingen större förändring är möjlig. Allt det som 12,9% ville ha bort kommer att bestå!

Stackars Sverige!


Stackars Sverige! (Del 1 av 4)

Stackars Sverige! (Del 3 av 4)

Stackars Sverige! (Del 4 av 4)


När man har begränsat invandringen, tror du verkligen att det slutar där?

”En markant vänstervind gick S fullständigt förbi”

2 tankar om “Stackars Sverige (del 2 av 4)

  1. Noll arbetslöshet är inte önskvärt i ett kapitalistiskt system. Där måste det finnas en ”arbetskraftsreserv” på minst tre %.

    Självklart är det invandrare från fattiga länder, som inte ens talar vårt språk när de flyttar hit, som halkar efter i skolan. Fattar man inte vad läraren säger blir man till slut uppgiven och skiter i allt. Om sen föräldrarna är analfabeter (vilket händer) så blir det ännu värre. Regeringen måste ta itu med det här för att ge dessa barn hopp och motivation.

    Kao

    Gilla

    • Och så finansierar man det genom att höja skatten för höginkomsttagare och ta bort RUT- Och ROT-bidragen. Mindre klasser i skolan. Särskilt i invandrartäta områden.

      Mer:
      Bort med friskolorna, bygg ut fritidsgårdarna, välfärden och hela den offentliga sektorn. Mer samhällsstöd till ideella föreningar och slopa stödet till religiösa organisationer.

      Sånt skulle göra susen.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s