Lura svampdöden!


Svampsäsongen är här

 

Våga plocka mer än kantareller!

Men undvik de giftiga svamparna!

På bloggen Skvitts har jag skrivit flera inlägg om svamp och hur man på ett säkert sätt kan plocka fler svampar än kantareller utan att riskera förgiftning. Det har varit uppskattade inlägg, men att bara länka till dem är riskabelt. Jag kan ju inte veta hur länge inläggen får vara kvar. Någon eller några har sett till att jag inte längre har åtkomst till mina gamla bloggar. Det var därför jag skapade denna blogg.

Yttrandefrihet

Värna det fria ordet

Kanske gillade man inte mina tankegångar i inlägget som heter BARA LITE GEMENSKAP, vilket jag återpublicerade på denna bloggen av samma skäl som jag återpublicerar svampskolan.

Läs också recension av Nya och Lilla svampboken

Skvitts svampskola

 

Nu citerar jag rakt av 

utan citattecken det inlägg som bär mest information om hur man undviker svampdöden:

 

En fullt frisk 50-årig man avled av svamp. Mina tankar går till hans efterlevande.

Det tragiska är att det aldrig hade behövt hända.

Det finns några enkla regler att följa och Skvitt ska förmedla sin kunskap på området.

Om du följer dem och likväl dör, kom inte och bråka med mig i så fall!

Grundläggande

Lär dig vad som menas med de olika svamptyperna:

Taggsvampar se bild 1.  2.  3.  4.

Soppar se bild 1.  2.  3.  4.

Skivlingar se bild 1.  2.  3.  4.

 

Eftersom detta endast är de allra enklaste grunderna med vilka man överlever, nöjer vi oss med dessa tre grupper.

Taggsvampar har alltså taggar på undersidan av hatten, sopparna har rör och skivlingarna har skivor.

De vanligaste svamparna i skogen är just dessa.

 

Taggsvampar är sällan några goda matsvampar, men det är förstås en fråga om tycke och smak. De är hårda och sega, med få undantag. Fördelen är att de inte tycks finnas någon art som är giftig.

Soppar utgör en stor grupp oftast väldigt likartade svampar. Hit hör den goda Karljohan. Den har en kraftig fot som gör att den knappast kan förväxlas med några andra svampar. Men det händer att folk likväl tar fel på den och Gallsopp. Det värsta som händer är att maten blir oätlig, vilket ju hörs på namnet. Giftig är den dock inte. (Läs jämförelse!)

Vad man däremot verkligen ska se upp med är Eldsopp och Djävulsopp. Dessa är röda undertill, till skillnad från alla ätliga soppar, undantaget Blodsopp, som man ju kan avstå från av försiktighetsskäl.

Kort sagt, när det handlar om soppar finns det bara tre (fyra) som du INTE ska plocka! Därutöver finns det sådana som inte direkt är delikata, men giftiga är de inte. De flesta är dock goda eller rent delikata.

Skivlingarna är den svamptyp som ställer till det. I Gruppen finns de allra giftigaste av våra svampar och det finns gott om dem tyvärr.

När man plockar skivling ska man verkligen veta vad man gör! Man måste veta vad det är för en art. Man måste vara helt säker på den saken. Det går inte att bara gissa eller att bara prova lite! Tänk på det!

 

Om Skvitts mykologiska kunskaper

Jag har överlevt mina svamp-plockar-orgier i ett halvsekel med ovan redovisade kunskaper. Jag har aldrig ens blivit magsjuk. Uppenbarligen räcker mina kunskaper för praktiska behov, men jag är ingen expert. Jag undviker ovannämnda soppar och nöjer mig med de skivlingar som inte kan förväxlas med andra.

 

Gå nu ut i skogen och plocka, använd en korg, ta med en svampbok och kom ihåg att vissa fakta måste stämma, annars är det bäst att skippa svampen även om den tycks bekant. Att tänka på är om det är säsong för den svamp du tror att du har framför dig och om den växer på den plats som boken beskriver. Var försiktig med skivlingar! Och plocka inga skämda svampar och låt dem inte bli skämda innan de lagas till!

Tänk på att till och med Kantarellen har en ”tvilling”, i alla fall för det otränade ögat! Den har det passande namnet Falsk kantarell. Har du tur kan du hitta en Blomkålssvamp. Den tillhör ingen av grupperna ovan, men är god (recept) och har ingen som den kan förväxlas med!

3 tankar om “Lura svampdöden!

  1. Pingback: Nu är svampsäsongen här – eaqhan

Lämna en kommentar