En pensionärs funderingar


 

Gamla vänner går bort

 

vilket hände mig själv senast förra lördagen

Det var väntat, men beskedet kom plötsligt och tidigare än jag hade räknat med. Det berörde mig illa, precis som det gör för andra när det händer dem. Och när den ene efter den andre trillar bort så tilltar ensamheten.

Men jag ska inte säga att jag känner mig särskilt ensam, trots att många gamla vänner nu vilar på kyrkogårdar. För andra kan det vara värre. Det beror på hur man tar det och på hur man har det. Inget öde är det andra likt.

Kan ensamhet vara ett skäl att många äldre tar sina liv? 

Jo, det tror jag säkert. Men jag tror också att det finns ett helt annat och minst lika stort skäl till självmord bland äldre; det ekonomiska.

Många pensionärer har helt enkelt inte det liv de skulle vilja ha eftersom allt kostar pengar och pengarna räcker knappt ens till nödtorften för många av dem. Så usel är pensionen för en stor del av ålderspensionärerna numera! Men det gör ju inte politikerna något åt. Deras pensioner gör ju att de kan fortsätta att strö pengar omkring sig.

Min väns sambo

Nu har hon inte råd att bo kvar i lägenheten efter hans bortgång. Sorgen är också svår för henne. Och i den svåra situationen måste hon nu flytta till en etta. Det har hon redan planerat för, men så mycket billigare blir det ändå inte för henne. Två hårda slag. Det är den sits som arbetarklassen sitter i!

Äldre tar sitt liv.jpg

Om inget görs

Om pensionerna inte höjs kraftigt så lär vi få fler självmord bland äldre. För det är ju inte bara det att gamla vänner faller ifrån ju äldre man blir och ensamheten tilltar. Har man inte pengar till det sociala livets ekonomiska krav så har man heller inte råd att knyta nya kontakter. Då har man på sin höjd råd att sitta hemma och gnaga på skorpor medan den ene efter den andre man känner tar ned skylten och ställer skorna, så att säga.

Det är inget liv!

Nu gnäller jag inte för egen del. Visserligen förlorade jag som de flesta pensionärer halva inkomsten från den ena dagen till den andra i och med att jag gick i pension, men jag har sett om mitt hus och förberedde mig för detta. Men jag vet andra där verkligheten drabbade dem med realitetens kalldusch som de inte hade en aning om i förväg. Som till exempel han igår, som jag känner.

Vi sågs på stamstället. De hade haft stängt ett tag för total renovering. Det blev bara SÅ fint. Och jag hade bestämt mig för att vara allra först in på stället när de öppnade. Och det var jag! Men jag sölade lite för mycket, så jag blev tvungen att ta taxi för att hinna i tid. Mindre än en halv minut efter mig kom nästa gäst som jag känner väl. Gôtt att säga till honom (och andra) att ”Jag var först!”. Fast det är ju ganska löjligt, men prestige, kanske.

Han hade också tagit taxi. Han är också pensionär. Han har också råd att kosta på sig. Men i hans fall har han haft ett mycket bra och välavlönat höjdar-chefsjobb med över 80.000 kronor i månaden (och då talar om tider för 15 år sedan!). Pensionen och pensionsförsäkringar sammantaget gör att han varje dag kan kosta på sig taxi och det gör han, varje dag! Och han äter ute varje dag. Det har jag inte råd med, och inte lust till heller, måste jag inskjuta.

Fast det var ju inte denne jag hade tänkt nämna angående pensionärers dåliga ekonomi. Det gäller ju inte honom. Däremot han som slank in i sällskap med sin förtidspensionerade kompis, vilka jag också båda känner. Och ingen av dem har det fett.

De satte sig vid ett annat bord. Mitt var redan fullt. Jag blev glad att se dem och gick över till dem efter ett tag. Där satt de med var sin öl. Och så blev det dags för en till. De sista sekinerna kom upp på bordet. De räknade. Skulle det räcka? Nej, ”har du en krona, det fattas”. Jo, det löste sig, en öl till och sen gick de. Pensionen kom ju inte förrän på måndagen, två dagar senare (alltså i morgon).

PRO lotteri.jpg

Men ännu värre står det till för många andra ännu sämre lottade pensionärer. De har inte råd med två öl på krogen den 17:e i månaden. Kanske de inte ens har mat hemma.

Konklusion

Skvitt i verklighetens vardag drar sina egna slutsatser ur sin egen vardag: ensamhet, social isolering och pengar som inte räcker från pensionsutbetalning till nästa, det är säkert sanningen bakom äldres höga självmordsfrekvens. Och där spelar ekonomin, bristen på pengar, huvudrollen.


Mer+pil.jpg om pension

Beräkningsmodell: jobba längre!

Arne Weise: ”Det är skamligt” Rasar mot låg pension

LO om pensionerna

Pensionssmällen: 150 000 drabbas

Miljardregn över pensionärerna?

Dagens pensionssystem är ohållbart

Svält förnöjd!

Det är ju söndag

Ännu inget svar

Tala är silver …

Fler äldre, färre äldreboenden

Enkätundersökning om PRO:s tidning

Pensionspropaganda

Nu djävlar får det vara nog

Vi har råd

Jag gick ur PRO

Pensionssystemet en vinstmaskin

Lägre pension

50.000 kr / mån i pension

”Skvitt, du har ju skrivit om pension”

Pension i bilder

LO larmar om usla pensioner

Vad ska pensionärerna göra med alla sina pengar?

Pensionsnytt

Skvitt synar pension, Pensionsmyndigheten, mm

Pension en skållhet överraskning

Fattigpension­ärer ökar kraftigt

Den skandalösa pensionen

S och pensionerna

Pensionärer bjuds på hamburgare + fler korta påsknyheter

Pensionärerna

Sverige: äldre svälter

PRO-ordförande har ordet

Pension – en svältens tillvaro

PRO och storsvindlarna

SvD vs PRO pensionären

PRO erbjuder

PRO-ordförande har ordet

AB skriver, men PRO:s tidning tiger

Enkätundersökning om PRO:s tidning

7 tankar om “En pensionärs funderingar

  1. Pingback: Pensionerna och inflationen – eaqhan

  2. Pingback: Pensionsmyndigheten ljuger! – eaqhan

  3. Pingback: Den stora skandalen – eaqhan

  4. Pingback: Synpunkter på pensionerna – eaqhan

  5. Pingback: PRO i kris – eaqhan

  6. Pingback: Nu hade han ju chansen – eaqhan

  7. Pingback: Lev på 2000 spänn! – eaqhan

Lämna en kommentar