Vem stjäl premiepensionen?


Pensionssystemet

 

är banne mig inte lätt att begripa

Men en sak inser jag. Går det in 40,881 miljarder kronor i premiepensioner och ut endast 8,585 miljarder, då har någon försnillat 32,296 miljarder kronor från oss pensionärers premiepensioner! Det är nästan 80% som försnillas!

Siffrorna gäller för 2017. Och liknande summor har försvunnit allt sedan pensionssystemet lades om 1999!

PPM-stöld 32Mkr.jpg

Av den totala pensionen som betalas ut till pensionärerna utgör denna stöld över 10%! Sen tillkommer förstås administrationskostnaden på 468 miljoner kronor som också urholkar pensionen.

Pensionssystemet är banne mig inte lätt att begripa. Och informationen är lika sparsam som begripligheten i den lilla information som når oss. Var, undrar jag, kan jag få veta vart premiepensionens och pensionärernas 32,296 miljarder kronor tog vägen 2017? Var det rak ned i statens kassa?

Det talas om att skatten för pensionärer ska sänkas till samma nivå som skatten på arbete. Men även om skillnaden går ned till noll* kommer pensionärerna ändå att betala mer så länge 80% av premiepensionerna aldrig når pensionärerna.

* Se länk nedan under bilden!

Läs 32 pensionsmiljarder ned i slukhålet och ORANGE RAPPORT Pensionssystemets årsredovisning 2017 Pensionsmyndigheten


Mer+pil.jpg av Skvitt om pensioner

Partierna och pensionärerna

Arne Weise: ”Det är skamligt” Rasar mot låg pension

LO om pensionerna

Pensionssmällen: 150 000 drabbas

Miljardregn över pensionärerna?

Dagens pensionssystem är ohållbart

Svält förnöjd!

Det är ju söndag

Ännu inget svar

Tala är silver …

Fler äldre, färre äldreboenden

Enkätundersökning om PRO:s tidning

Pensionspropaganda

Nu djävlar får det vara nog

Vi har råd

Jag gick ur PRO

Pensionssystemet en vinstmaskin

Lägre pension

50.000 kr / mån i pension

”Skvitt, du har ju skrivit om pension”

Pension i bilder

LO larmar om usla pensioner

Vad ska pensionärerna göra med alla sina pengar?

Pensionsnytt

Skvitt synar pension, Pensionsmyndigheten, mm

Pension en skållhet överraskning

Fattigpension­ärer ökar kraftigt

Den skandalösa pensionen

S och pensionerna

Pensionärer bjuds på hamburgare + fler korta påsknyheter

Pensionärerna

Sverige: äldre svälter

PRO-ordförande har ordet

Pension – en svältens tillvaro

PRO och storsvindlarna

SvD vs PRO pensionären

PRO erbjuder

PRO-ordförande har ordet

AB skriver, men PRO:s tidning tiger

Enkätundersökning om PRO:s tidning

Naivism

3 gånger fler fattiga på 8 år

Ska jag verkligen drabbas av fattigdom?

Oj, så mycket bättre!

När Skvitt klantade sig

Inte fan ska man stjäla andras texter

Pensionsmyndigheten och propagandaministeriet

Den största stölden i svensk historia

Kapital o pension.jpg


Mer läsning:

Svenska pensioner på väg mot botten i EU

Skräckrapporten: Då har vi näst sämst pensioner i EU

Svenska pensioner sämst i Norden: ”Förfärliga siffror”

* Pensionärerna får skatterabatter i andra länder – Bara i Sverige betalar pensionärer mer skatt än förvärvsarbetare.

Sverige har högst pensionsålder i EU

Inget slut på fattigdom med dagens pensioner

Sveriges pensionärer fattigast i Norden

9 tankar om “Vem stjäl premiepensionen?

  1. Pingback: Något om pension – eaqhan

  2. Pingback: Orealistiskt med höjd pensionsålder – eaqhan

  3. Pingback: Fattig-Sverige stavas pensionär – eaqhan

  4. Hej, 
    Mitt namn är William och jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten. Jag ser att du vill ha svar på sambandet mellan pensionsavgifterna och pensionsutbetalningarna. 

    Till att börja med så vill jag poängtera att pensionssystemet är ett slutet system som ligger utanför statskassan. Det tas alltså aldrig några pengar ur AP-fonderna (som förvaltar pengarna i pensionssystemet) för att finansiera annat än just pensionen. 

    Vi får varje månad in pensionsavgifter från Skatteverket och beräknar sedan hur mycket pengar som behövs för att vi ska kunna betala ut all pension den månaden. Om det krävs mer pengar för att betala ut än vad det kommer in avgifter så säljer vi av delar av AP-fonderna för att finansiera det. Om det däremot kommer in högre andel avgifter än vad som behövs för att betala pensionen så går överskottet in i AP-fonderna. 

    Eftersom AP-fonderna enbart finansierar den allmänna pensionen så kommer överskottet att gå till de framtida pensionerna och inte till något annat. 

    Jag hittade ditt inlägg genom en sökmotor på internet som visar träffar på det som handlar om pension. Har du fler frågor i framtiden gällande pension eller pensionssystemet så är du varmt välkommen att ställa dem direkt på vår Facebook-sida, www.facebook.com/fragaompension/. 

    Hälsningar William, Pensionsmyndigheten. 

    Gilla

    • Det du talar om är väl den allmänna pensionen vid sidan om den i PPM-systemet.

      Men hur gick det med ”lånet” som Göran Persson tog och sedan aldrig betalde tillbaka. Det var väl cirka 300 miljarder han tyckte sig behöva låna från en av Sveriges svagaste grupper, pensionärerna.
      De pengarna kom aldrig tillbaka, vilket osökt för tankarna till psykopaters löften skrivna i vatten och kryddade med lögner. Vad säger du om det?

      Sverige har råd med anständiga pensioner! Jag redogör för det i detta inlägg: https://eaqhan.wordpress.com/2017/11/21/vi-har-rad/

      När mina föräldrar gick i pension fick de en pension som motsvarade 80% av lönen. Jag får bara hälften, trots att produktiviteten sedan dess har ökat ganska ordentligt, men tack vare att en liten klick i samhället har blivit svinaktigt mycket rikare och klyftorna i samhället har ökat så det står härliga till. Arvsskatt och förmögenhetsskatt har tagits bort, bolagsskatter har sänkts inkomstskattesystemet har plattas ut. Tro fan att det ger effekter som ökade klyftor i samhället och som för pensionärs del leder till att många till och med blir hemlösa!

      Allt det här beror ju på en allt mer högervriden nyliberalistisk politik som partierna för. Och hade inte Göran Persson varit den nyliberalistiska skit han är hade han hämtat in sina skatter från överklassen istället för att pungslå pensionskassan!

      Nu ska du veta att jag inte gnyr för egen del. Jag har sett om mitt eget hus och är faktiskt miljonär och klarar mig fint trots EU:s sämsta pensioner!

      Jag gnyr för att jag bryr mig om de sämre lottade. Det skiljer mig från våra politiker som bara ser till sin egen välfärd!
      Men jag skulle i alla fall gärna vilja ha 80% av min gamla lön i pension. Gärna till och med över 100%, som man kan få i vissa andra länder! Men det begär jag inte.

      /Skvitt

      Gilla

      • Förklaringen i min tidigare kommentar gäller för hela den allmänna pensionen, inklusive premiepensionen.

        Tidigare så finansierades förtidspensionen (det som idag är sjuk- och aktivitetsersättning) av pensionssystemet. I samband med att man gjorde om systemet så tog staten över finansieringen av förtidspensionen och det gjordes överföringar på totalt 258 miljarder kronor från AP-fonderna till statsbudgeten. Mer information om det och andra missuppfattningar om pension hittar du på vår webbplats: http://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/vanliga-missuppfattningar-om-pensionen.

        I det gamla pensionssystemet (ATP) så räknades pensionen utifrån de 15 år med högst inkomst och man kunde som mest ha 30 år med intjänande till pension. Det medförde också att pensionen för de äldre generationerna (födda 37 eller tidigare) blev högre jämfört med idag då pensionerna beräknas utifrån hela livets inkomster. Mer information om pensionssystemet och varför man reformerade det finner du här: http://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/mer-om-pensionssystemet.

        Du får gärna ha åsikter kring hur pensionssystemet och skattesystemet är uppbyggda och de förändringar som skett inom dem. Däremot så är det riksdag och regering som beslutar inom båda områdena och därför vore det bra om du vänder dig dit eller till dina kommunala politiker med dina synpunkter.

        Hälsningar William, Pensionsmyndigheten.

        Gilla

        • ”Däremot så är det riksdag och regering som beslutar inom båda områdena och därför vore det bra om du vänder dig dit eller till dina kommunala politiker med dina synpunkter.”

          Javisst borde jag göra så! Men nu råkar det vara så illa med detta med den så kallade demokratin att 25% av den röstberättigade delen av befolkningen lever på sin usla pension utan att de kan påverka sin situation via politiken. Så vad menar du att jag ska göra som inte miljoner andra kan göra?

          Så här är det, om du nu inte redan har fattat det:
          Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle. Där styr borgarlassen! Det kallas demokrati eftersom det finns flera partier. Och det tror nästan alla på att det är demokrati! Men det är ju borgarklassens diktatur!

          Svårsmält fakta?

          Denna borgarklass är en pytteminoritet i samhället, men har all makt. De har sina inkomster av sitt kapital. Det innebär att de får pengar oavsett om de är friska, sjuka eller ohyggligt gamla och arbetsoförmögna. De är såldes helt oberoende av pensionssystemet. Men det är de som har sett till att arbetarklassen knappt kan leva på sin pension.
          Vad säger du om det?

          /Skvitt

          Gilla

Lämna en kommentar