Pensionsnytt


Oförändrat

 

men man bluffar oss.

Pensionsnytt

”Christina Rogestam, ordförande i SPF Seniorerna, är inte lika nöjd som sin kollega på PRO.

– Huvudproblemet med pensionssystemet är att det är underfinansierat och inte levererar som utlovat, vilket Pensionsgruppens beslut inte löser, skriver hon i ett uttalande.

Enligt samma organisation har en pension som 2009 låg på 14 550 kronor i månaden i dag sjunkit till 14 300. Under samma period har en lön på 28 000 ökat till 32 000 kronor.

Att jubla över överenskommelsen är detsamma som att slå blå dunster i pensionärerna. Det blir inte mer pengar, det blir samma pengar.”

Läs Lena Mellins krönika.

 

Vår älskade nalle i skogen


Informativ video

Så fungerar vår älskade brunbjörn

Man ska inte vara rädd. Den är inte så farlig för oss människor. Men skulle jag själv stöta på en björn i skogen så gjorde jag nog i byxan.

AFTONBLADET visar en video där en man råkar möta en björn. Mannen skrämmer bort den. Helt cool snubbe. Kolla här.

Skärmdumpen nedan är från en video på tuben, som synes. Den ger intressant information om vår bruna björn, hur den reagerar som oftast vid möte med människa.

Björn

Se videon.

Nu finns det mänskliga björnar också. Och den som är van vid att jag skriver politiska inlägg ska inte bli besviken ens i detta inlägg. Men själv avstår jag från att politisera här. Det kan Björn göra istället, Björn Alvebrand.

Jag citerar så ni får en vink om vad det handlar om: ”Socialdemokraterna har lärt sig att under de senaste 25 åren segla med vinden in från styrbord.
När vinden kantrade mot babord glömde man att trimma seglen som står och fladdrar förvirrat medan vinden ökar i styrka. // Verkligheten har förändrats.
Till nu ser jag inte hur den socialdemokratiska politiken förändrats i takt med den.
Mitt parti är snarare ett parti på defensiven snarare än offensiv.
Det skiljer 300 000 kronor i årsinkomst och tre år i medellivslängd mellan Östermalm och Skärholmen.
Varför inte tala om dessa ojämlikheter i samhället – om vi nu explicit skall hålla oss i för politikerna det varma, populära och ombonade Stockholm – landets motor.
Var tog landsbygden vägen?”

Alvebrand om SSkvitt är ingen Socialdemokrat, det vet ni. Men jag håller med Björn. Sossarna har inga visioner, men hade de haft det så kanske de hade sluppit att regera med en alliansbudget.

Den bruna björnen i vår skogar ska vi inte vara rädda för, det vill jag säga med detta inlägg. Vad vi ska vara rädda för är högerkrafterna i politiken, inte minst de bruna Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazismen som hela tiden stödjer Moderaterna och deras allierade. Att Sverigedemokraterna får nya anhängare från Moderaterna är inte anmärkningsvärt, men att delar av arbetarklassen är så infernaliskt inkrökt och politiskt obegåvad att de lockas av deras politik, det skrämmer mig.

Inför de bruna (och blå) högerkrafterna borde varje människa som försörjer sig på lönearbete kanske inte göra i byxan, men hellre uppror!